SIKÇA SORULAN SORULAR

- Taşınmazın Tapu Senedi veya tapu bilgileri,

- Uyruk bilgisini gösterir Pasaport / Ülke Kimliği (Gerektiğinde tercümesi ile birlikte),

- Taşınmaz Değerleme (Eksper) Raporu (Türk Vatandaşlığı Taleplerinde)

- Belediyeden, taşınmazın ''Emlak Rayiç Değeri Belgesi''(Webtapu başvuru aşamasında bazı belediyelerden online bilgi şeklinde görülebilmektedir.),

- Binalar için (konut, işyeri… vb.) zorunlu deprem sigortası poliçesi,

- Kimlik Bilgileri Beyan Formu ve Fotoğraf (son 6 ay içinde, 6x4 ebadında),

- Yabancı Kimlik Numarası Tesbiti (Göç netten yanıt alınamazsa vergi numarası ile işleme devam edilebilir.)

- Döviz Alım Belgesi (KEP üzerinden Banka gönderir),

- Banka onaylı dekont (Türk vatandaşlığı kazanılması taleplerinde),

- Türkçe bilmeyen taraf için yeminli tercüman (Bölge Adli Yargı Adalet Komisyonunca veya Adli Yargı İlk Derece Mahkemesi Adalet Komisyonu Başkanlığınca yetkilendirilen)

- Temsil var ise temsile ilişkin belge (Yurt dışında düzenlenen vekâletname ile işlem yapılması halinde genelge ile aranan şartları taşıması vb.)

Döviz alım belgesindeki değer, resmi senette beyan edilen satış bedeli veya satış vaadinde belirlenen değer, değerleme raporundaki değer ve bedel transferleri/ödemeleri toplamı, yani değer tespitine esas alınan her değer türü, aranan değeri sağlamalıdır. (2024/4 sayılı genelge eki Kılavuz.)

 

Değerleme raporu düzenleme tarihinden itibaren üç ay geçerlidir. Söz konusu değerleme raporu başvuru yapılan işlem tamamlanıncaya kadar geçerlidir. 

Satış vaadi sözleşmesinin sicile şerhinden sonra taşınmazın vaat alacaklısı tarafından satın alma yoluyla adına tescili sırasında ayrıca yeni bir değerleme raporu aranmaz.

Taşınmazın 3 yıl satmama taahhüdü alındıktan sonra, Tapu Müdürlüğü tarafından işlem bilgisi uygunluk belgesi verecek yetkili makama iletilir. “Uygunluk Belgesi” düzenlendiğinde üst yazı ile gereği için Göç İdaresi Başkanlığı ve Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’ne (İl Müdürlüklerine de), bilgi için, ilgilisine de e-mail yoluyla gönderilir.

“Uygunluk Belgesi” alındıktan sonra Göç İdaresi il Müdürlüğüne vatandaşlık ikameti başvurusu ve sonrasında da Nüfus ve Vatandaşlık İşleri İl Müdürlüğüne vatandaşlık başvurusu yapılır.(Vatandaşlık Kazanma Ortak Ofislerinde de işlem yapılabilir.) 

01.02.2023 tarihli kılavuzun yürürlüğe girmesinden itibaren edinilecek hisseli taşınmazlar ile vatandaşlık başvurusunda bulunulması

mümkün değildir. Ancak öncesinde yapılan hisseli alım ile yapılan başvurular geçerlidir. 

Genelge Kapsamında edinilen taşınmaz sayısında herhangi bir sınırlama söz konusu değildir. Yönetmelikte belirtilen tarihlerde aranan değer toplamlarının bulunması önemlidir. Ancak satış vaadine dayalı olarak yapılan başvurularda Yönetmelikte aranılan tutarın tek sözleşme ile sağlanması gerekmektedir. Bu çerçevede birden fazla taşınmazın tek sözleşme kapsamında satış vaadine konu edilmesi mümkündür. Birden fazla satış vaadi sözleşmesine dayalı olarak yapılan başvurular ise dikkate alınmayacaktır. Satın alma yolu ile edinilmiş taşınmazların vatandaşlık edinimi için aranılan tutarı karşılamadığı durumlarda kalan miktarın satış vaadi sözleşmesi ile tamamlanması mümkün değildir.

Farklı zamanlarda ve farklı yerlerde alınan taşınmazlar için yönetmelikte belirtilen tarihlerde aranan değer toplamlarının bulunması halinde başvuruda bulunulabilir.(Ayrıca üstteki cevapta belirtilen şartlara bakınız) 

Satın alma yoluyla taahhüt konulması işleminde taşınmazın kat mülkiyeti veya kat irtifakı kurulmuş ya da üzerinde yapı bulunan arsa vasıflı taşınmazı niteliğinde olmalıdır. Veya noter onaylı satış vaadi yoluyla taahhüt konulması işleminde kat mülkiyeti veya kat irtifakı kurulmuş taşınmaz niteliğinde olması gerekmektedir.

Satış veya satış vaadine konu taşınmaz/taşınmazlar, vatandaşlık talebiyle taşınmazı satın alan yabancı gerçek kişinin kendi ve birinci derece akrabalarının (kan veya sıhri hısımlar) ortağı ya da yöneticisi olduğu şirket tüzel kişiliği adına tapu sicilinde kayıtlı olmamalıdır. 

Tapu Kanunu’nun 36. Maddesi kapsamındaki (yabancı / uluslar arası sermayeli) şirket tüzel kişiliği adına kayıtlı taşınmaz/taşınmazlarda, kat irtifakı/mülkiyeti kurulması (inşaat ruhsatının şirket adına olması veya hizmet sözleşmesi kapsamında yaptırılması gerekmektedir.(Ayrıntılı bilgi için Kılavuzun taraflara ilişkin şartlar bölümüne bakınız.) 

Uygulama kapsamında her ödeme için ayrı (birden fazla) döviz alım belgesi düzenlenmesi mümkündür.

3 yıllık sürenin dolması ve taahhüt terkin talebi halinde doğrudan Tapu Müdürlüğünce terkin yapılır.

3 yıllık süre dolmadan, taahhüdün terkini talep edilmesi halinde de işlem karşılanır ve Türk vatandaşlığının iptali için İl Nüfus ve

Vatandaşlık Müdürlüğüne ve İl Göç Müdürlüğüne bilgi verilir.

Satış veya satış vaadi şerhi başvurusunda DAB ve dekont değerleri 400.000 USD değerini sağlaması ancak değerleme raporunun 400.000 USD değerinin altında olması (sadece GEDAŞ tarafından düzenlenen raporlar için) halinde raporla ilgili durum işlem öncesinde Tapu Müdürlüğü tarafından Genel Müdürlüğe soru konusu edilir. Yapılacak değerlendirme doğrultusunda işlem yapılır.

İstisnai olarak Türk vatandaşlığı kazanmış kişilerin yaptığı satışlar yalnızca sahip oldukları şirket üzerinden projelendirilmiş taşınmaz şartları dahilinde (Kılavuz Madde 6 ) mümkündür.